Točená lepší než lahvová (Z. Kukal)

Autor: Zdeněk Kukal
Trpělivě vychovávejme a do roka nám natočí vodu všude.

Je několik způsobů a strategií, jak v restauraci jednat, chceme-li točenou vodu, “kohoutovku” na svůj stůl a chceme-li, aby to v blízké době bylo všude samozřejmé.

1) Po vyslovení přání číšník vodu přinese, v ideálním případě ve velké nádobě, s ledem a s citronem. Tak je to dobře, další zásahy ani didaktické působení nejsou třeba. Buď jde o osvícený podnik anebo (zatím možná častěji) o vlastní iniciativu číšníka, který prostě chce, aby byl host spokojen a třeba chytře očekává vyšší spropitné.

2) Číšník přání odmítne. Nutno se zeptat proč a poté všechny (liché) důvody postupně trpělivě vyvrátit. Nerozumí-li číšník anebo se odvolává na nařízení vedení, necháme si zavolat šéfa - provozního nebo vedoucího - a tomu vysvětlíme, proč trváme na vodě točené: Je přinejmenším stejně mikrobiologicky a chemicky kvalitní jako voda lahvovaná a její doprava potrubím nezatěžuje prostředí a neohrožuje životy (zatímco kamiony s lahvemi život znepříjemňují a dokonce mohou zabíjet). Zdůrazníme, že jde o důvody principiálně ekologické - je přece nesmyslné něco kupovat a složitě zdaleka dovážet (a po vypití lahve vyhazovat nebo zase dodaleka vozit a chemicky čistit), když to teče samo ze zdi téměř zadarmo. Můžeme zvolit i příměr k pivu - točené je taky lepší než lahvové.

Pokud ani to nepomůže, postupujeme systematicky dále. Buď nám na restauraci nezáleží, tehdy ji opustíme. Máme-li ten podnik jinak v oblibě anebo tam prostě zůstat z nějakého důvodu chceme, požádáme o sklenici a vodu si sami chodíme točit k baru. Budeme-li vykázáni i odtamtud, tak na záchod (do umyvadla). Pokud nám personál prázdnou sklenici nepřinese, objednáme si nejmenší a nejlevnější nápoj v lahvi (jeden) a k němu tolik sklenic, kolik je nás u stolu. Dále si sklenice sami doplňujeme vodou vlastnoručně natočenou. Hlavně s noblesou, žádné rozčilování! Nejvyšší povolenou mírou agrese z naší strany budiž mírné připlétání se pod nohy personálu cestou pro vodu a zpět.

V “lepší” pražské restauraci mi řekli na to, když jsem je upozornil, kam budu chodit pro vodu: “Když vám to za tu ostudu stojí, prosím.” Jemně jsem namítl: “A není to spíš ostuda vaše, nutit hosty chodit pro vodu na záchod?”

Existují i doplňující strategie, například objednáme dražší víno a zároveň točenou vodu. Objednávky vážeme na sebe a pokud nám nepřinesou vodu, nedáme si ani to víno, místo toho pijeme třeba levnější pivo. Pokud domlouváme rezervaci na večeři pro více lidí předem, vyhradíme si “bezedný” džbán točené vody na stole jako podmínku.

Vše má svoji míru, restaurace není charita ani nálevna pitné vody zdarma. Popsaný postup využívám jen tehdy, utratím-li za jídlo a ostatní nápoje více než cca. 100-200 Kč na osobu (podle úrovně podniku). Vstřícný přístup ocením vyšším spropitným, častějšími návraty anebo třeba objednávkou desertu, který bych si jinak nedal.

A nápad pro majitele restaurací vyšší úrovně: proč nezahrnout pitnou vodu (na stole ve džbánu) do couvertu, i kdyby jeho cena měla stoupnout třeba z 20 korun na 40?

Jinak by se v zásadě za vodu platit nemělo, pokud je objednána k jídlu.

Závěrem se s vámi podělím o čerstvou radost: Po roce a půl systematického výchovného působení mi před pár dny v malostranském Café Savoy poprvé přinesli sklenici točené vody sami, bez komentáře, se sympatickým, nestrojeným úsměvem, jak to tam umí. A po vypití dokonce automaticky znovu. Drobnou výhradu si však neodpustím: k espresu na závěr nepatří sodovka, ale voda neperlivá, nejlépe (jak jinak) kohoutovka anebo - prostě a jednoznačně - točená voda!

Komentáře

Prý jsme nějaká sekta: bitka na původních stránkách. Už to jde někam za roh. http://www.rozumnehubnuti.cz/?p=374#comments

Kunová, 15. 1. 2009 – 8:54 #

Jsem zastáncem kohoutkové vody a ráda se do téhle akce pustím se vší vervou i doma na Slovensku. Vaše víše uvedené argumenty mně nadchly, ale co v případě, že se obsluha odvolá na to, že kohoutkovou vodu nemá jak vyúčtovat? ( v případě, že si ji nemohou zahrnout do couvertu)…

Slezáková Katarína, 15. 1. 2009 – 9:28 #

Pan chytrý Kukal si myslí že potřebuje k životu gramatiku?? Není to tak ta mě neživí a i stemi chybami mam krásný život.

Aleš Bálek, 15. 1. 2009 – 10:36 #

S tímto naprosto souhlasím, kupříkladu ve Španělsku je naprosto normální, že téměř ve všech hospodách stojí džbánek vody na každém stolu, pokud je vypit obsluha okamžitě doplňuje. Přitom Španělsko je mnohem sušší zemí, než naše repuplika…

David Lafata, 15. 1. 2009 – 12:02 #

…tak sem si početla na “původních stránkách” a pochopila jak je to s tím vyúčtovaním té kohoutkové vody… (o,
… jo a jen pro zajímavost, odkaz na restauraci pana A.B. by se možná hodil, aspoň bych věděla, kterému zařízení se mám zdaleka vyhnout… (o,

Slezáková Katarína, 15. 1. 2009 – 12:57 #

Mě by také zajímalo to zařízení, které provozuje p. Bálek. Ale on nám tu radost asi nedopřeje. Možná se bojí

Karla, 15. 1. 2009 – 16:47 #

Tak to já byla o prázdninách na Korsice (Francouzský ostrov), do pár restaurací jsme zavítali a ke všem jídlům dávali automaticky nakrájenou bagetu, ke všem pitím automaticky džbán vody. Perfektní všude, takhle by to mělo vypadat i u nás

Barushka, 15. 1. 2009 – 19:26 #

Koukám, že už diskutujete i tady, pane Bálku. Mohl byste mi prosím odpovědět na otázky položené v diskusi na rozumnehubnuti.cz třeba zde, když už jste z nějakého důvodu neodpověděl tam?

Jinak k článku: výmluvy na hygienu nebo jiné zákony rozhodně vyvracet, ale pokud obsluha uvede jako důvod rozhodnutí majitele, je podle mě třeba to respektovat, majitel na to má právo. A najít si příště jiný podnik, kde se majitel rozhoduje jinak - na to zase má právo host.

Dojít si sám točit vodu za bar - to by mě opravdu v restauraci nenapadlo zkoušet, to je prostor, kde zákazník podle mě nemá co dělat, s výjimkou výslovného pozvání personálu (i když si nedovedu moc představit okolnosti, za kterých by přišlo). Na ten záchod proč ne, ale za bar nelézt.
Nápad objednávky buď nějaké dražší víno a voda z kohoutku, nebo místo toho jenom pivo se mi naopak líbí, je takový nenásilný a přitom výchovný, jasně ukazuje personálu, že důvod proč chci vodu z kohoutku není za každou cenu ušetřit…

Kytka, 15. 1. 2009 – 21:16 #

Proč ne zvu vás na oběd voda za 70,- a jídlo zdarma. Co vy na to. http://www.czech-restaurant.com

Aleš Bálek, 16. 1. 2009 – 0:04 #

Samozřejmě mezi 12-14 na polední menu.

Aleš Bálek, 16. 1. 2009 – 0:06 #

70 za vodu platit nebudu to si u vás radši dám k ramp stejku pivo (-: Ale doufám, že ho kuchař čerstvě vyřízne z nějaký pěkný rampy.

Kytka, 16. 1. 2009 – 11:37 #

Ve slušné kavárně se již za první republiky automaticky servírovala k šálku kávy,která nás dehydratuje, sklenka vody. Dnes je to velmi neobvyklá a překvapivá pozornost, když se tak někde stane.
V mnoha restauracích a speciálně v pizzériích stojí sklenka vody stejnou sumu jako víno, přitom při použití 1.5 lt lahví by ji šlo prodat za přiměřenou cenu, tj 3 dl max za 10,- (z 1 lahve, z níž se nalije 4-5 sklenic, zisk 25-30Kč). A podobnou částku bych ochotně zaplatila i za vodu z kohoutku. A nezasí–li bychom planetu PET. Vzhledem k tomu, že ve dvou dáte za jídlo v pizzérii 250-500 Kč,v honosnějším podniku víc, tak snad není nutno předhazovat nám hostům,že jsme přehnaně škudliví. To bychom totiž do restaurace nešli vůbec.

Karolína, 16. 1. 2009 – 16:18 #

Jsem také pro si dát v restauracích vodu z kohoutku, zatím tady u nás na vesnici v Kolíně to neesistuje, nebo alespoň jsem se stím ještě nesetkal, ale co by mě asi hodně vadilo, dát si tu surovou po chlóru páchnoucí tekutinu s kterou se právě na záchodě splachují exkrementy ( jenom ta představa )!
Dnes existuje řada filtrací na vodu, které vodu upraví tak, že je chutná a la hodná - litr za pár haléřů a vodu ještě dokáže ochladit a nebo ohřát. Tak takovou vodu bych si určitě dal. Bohužel to je asi zatím tady v CŘ jenom sen a zbožné přání dát žíznivému pocestnému trochu vody zdarma!!

Dyhydrogen monooxid, 16. 1. 2009 – 16:25 #

Dyhydrogen monooxid: aby chlór vyprchal, stačí vodu nechat chvilku odstát. Samozřejmě pokud dostanu vodu z kohoutku v restauraci filtrovanou, chlazenou nebo třeba s kouskem citrónu, je to příjemné a jsem rád. Ale bohatě mi stačí i jen tak načepovaná do skleničky z kohoutku.

Kytka, 16. 1. 2009 – 18:21 #

K Bonavitě mám (měla jsem) citový vztah. Před nějakými deseti lety byla otevřena jako restaurace nápaditá svým interiérem a nabídkou originálních bezmasých pokrmů (kromě klasických z masa). Restaurace tehdy patřila majitelům firmy Bonavita (Pragosoja), mladým lidem, kteří se pustili do výroby cereálních a sojových výrobků. Zástupci této firmy se radili s odborníky - výživáři, co a jak by pro naší populaci bylo záhodno vyrábět, kterými vitaminy obohacovat a podobně. Ode mě, jakožto dietologa si nechali mimo jiné propočítat kalorické hodnoty, množství tuků a cholesterolu v pokrmech nabízejících restaurací Bonavita. Tyto hodnoty jako jediní po Praze uváděli na jídelním lístku!
Později se vazby lehce zpřetrhaly, restaurace Bonavita má jiného majitele (pana Urbana), ten ovšem ve firmě Pragosoja pracuje a má jistě zájem na rozvoji podniku.
O to více mě zaskočila agresivita pana Bálka. Tento člověk, připomínající reziduum totalitního režimu, kdy host byl v restauraci na obtíž, pláče hezky, ale na špatném hrobě a svojí restauraci dělá ANTI reklamu. Co na to jednatel pan Urban? Uvidíme.
P.S. Moje hodnocení restaurace z 16.1. 09 si můžete přečíst v tabulce.

Kunová, 17. 1. 2009 – 11:12 #

Nevim co do toho taháte pana Urbana. Anti reklama taky reklama, ale stěžovat si mužete v tom vám nebránim. Ale vodu z kohoutku stejnak dávat nebudem. Přeci jen přijdem o hosty kteří by chtěli vodu z kohoutku. A jste za 3 roky 1 človek který jí po mě chtěl. A byla jste milá i když jste ji nedostala máte plus. Číšník za to přeci nemuže a vaše testy by měli vypadat tak že rovnou pudete za provozním. Tak pa

Aleš Bálek, 17. 1. 2009 – 12:13 #

A pan Kukal muže dávat vodu i kojencům , aby náhodou ty kamiony které ji rozvážejí někoho nesrazily.

Aleš Bálek, 17. 1. 2009 – 16:12 #

A kde se dozvěděl že točené pivo je lepší než lahvové to by mne také zajímalo. Sud má zhruba stejnou záruční lhůtu jako lahev, takže konzervantů tam bude nejspíš stejné množství. Asi si to chudák plete s pivem z tanků ty jsou bez konzervantů. Ale takových restaurací moc není.

Aleš Bálek, 17. 1. 2009 – 16:21 #

jsem z vašich stránek nadšená… snažím se přemýšlet v ekologických souvislostech a pomáhat alespoň v měřítku, v jakém jeden člověk může… už jsem žádost o vodu v restauraci vyzkoušela (bohužel bezúspěšně)… loni jsem zažila jednu stylovou svatbu, kde podávání vody ve džbánku s ledem a limetkou bylo naprosto automatické - jakmile došla, hned číšníci donesli nový džbánek… a se zahraničím (např. anglii nebo belgii) mám podobné zkušenosti - nikdo se na vás nedívá divně, když zažádáte o vodu z vodovodu a většinou přidají limetku nebo mátu… mám ještě takový malý podotek ke stránkám - myslím, že by odkaz na hodnocení restaurací měl být podstatně výraznější, stálo by za úvahu ho umístit do menu v záhlaví - hledala jsem ho poměrně dlouho… a možná i odkaz na komentáře… takhle je tu po pravé straně pouze odkaz na “nejnovější” komentáře, ale v okamžiku, kdy se člověk chce podívat rovnou na celou diskusi, tak vlastně nemá jak…

johana, 18. 1. 2009 – 23:23 #

Nezlobte se na mne, ale nedivim se majitelum restauraci, ze nechteji tocit vodu z vodovodu…Bohuzel mentalita VETSINY cechacku je takova, ze by si radsi k tomu denimu menicku dali vodu z vodovodu, nez aby si koupili treba pivo…A kdyz jde clovek do hospody, tak musi pocitat s tim, ze tam nejakou tu korunu necha…Restaurace neni makro, nebo tesco!!!!

Spiooon, 20. 1. 2009 – 0:23 #

Spiooon: Když mají cenu toho meníčka nastavenou tak, že na něm prodělávají a musejí to dohánět na nealku, je to jejich boj. A pokud je cena toho jídla spočítaná tak, aby na něm vydělali, donést hostovi vodu z kohoutku se jim vyplatí, protože se ten host spíš vrátí a zase je nechá vydělat na tom jídle, které sní.

Kytka, 20. 1. 2009 – 11:12 #

zajimava debata. osobne jsem taky pro snizovani konzumace vody baleny v plastovejch lahvich, ale pokud bych chtela bejt prospesna, zacala bych sirit osvetu mezi lidma, a nehazela spinu na restauracni zarizeni.
ty totiz podle § 3 Zakon c. 634/1992 Sb., o ochrane spotrebitele mohou podavat a prodavat pouze zbozi uvedene v ceniku, tj. jidelnim listku. ucelem cinnosti restauracniho zarizeni je poskytovat napoje a jidla za uhradu, nikoliv zdarma. tim, ze ocernujete restaurace, ktere vam odmitaji z opodstatnenejch duvodu zdarma vodu naservirovat, se poustite do reseni uplne jinyho problemu, nez byl asi puvodne vas zamer.
ano, take mam zkusenosti s podavanim vody “zdarma” v restauracich ve francii, ale muzu vas ubezpecit, ze jsem za jidlo zaplatila 2.5 - 3x vic, nez u nas.
pokud chcete podporovat nabidku “zbozi a sluzeb ZDARMA”, pak se tesim na dalsi “vasi osvetu”, jakmile oci otevrete a zjistite, ze jste tim oklamavali akorat sami sebe.

sarkalina, 20. 1. 2009 – 12:39 #

jo a pokud se vam voda v restauracich zda draha - proc se treba nepozastavite nad tim, jak je mozny, ze je tak levny pivo, ktery se tim padem stava dostupnejsim a jeho konzumace s sebou prinasi rizika?
a jeste jedna vec - k jidlu piti odbornici na vyzivu stejne nedoporucujou - soubezne piti s jidlem rusi travici ucinek slin a travici proces tak prenechavate primarne zaludku.

sarkalina, 20. 1. 2009 – 12:41 #

Reaguji na příspěvek “sarkaliny” 20.1.: Váš argument, že musejí podávat a prodávat pouze to, co je na jídelním lístku je lichý. Podle této logiky by si museli účtovat i sůl a párátka. Nebo použití příboru. Jde tady o kulturu: pokud někde utratím 1OOO,- za večeři, je nehorázné mi k tomu přidat 5-10% za vodu (sodovku). Vodu mají zadarmo a musí být nezávadná, bylo by fajn, kdyby jim pohostinnost velela mi nabídnout vodu.

Krupička, 20. 1. 2009 – 14:02 #

kde mají v téhle zemi něco zadarmo?!?!?!
kde mají v téhle zemi zadarmo vodu?
tam bych se ráda nastěhovala
ale pravda je,že osobně sodovky moc ráda nemám,navíc mne fascinuje,když mi v lednu donesou sodovku z lednice a ještě s ledem,brala bych vodu z kohoutku,ať si ji i naúčtujou,přiměřeně,jde o ekologii..

renata, 20. 1. 2009 – 14:45 #

reaguji na prispevek pana Krupicky>> bavime se o jidle a o piti.

sarkalina, 20. 1. 2009 – 14:56 #

Neházíme špínu na restaurace, které vodu nepodávají, naopak děláme (a hlavně plánujeme) vyzdvihovat ty, kterým to nedělá žádný problém. A pokud jde o směšně nízké ceny jídla v restauracích, my - spotřebitelé - jsme si je nevymysleli!

Kunová, 20. 1. 2009 – 19:52 #

Prosím hodnotitele restaurace Nová legenda. Vaše hodnocení zveřejním, ale prosím napište své jméno. Děkuji

Kunová, 21. 1. 2009 – 7:20 #

sarkalina - totéž jsem už psal panu Bálkovi, doufám, že vy nebudete reagovat slovy o sektě. Podle mého názoru s tímto zákonem problém opravdu není, jde pouze o výmluvu - víte snad o případu, kdy by došlo k sankci třeba za to, že na talířku u kávy dostanete sušenku nebo čokoládu, o čemž v jídelním lístku nic není? Prostě to tak ve spoustě podniků je automaticky. Stejně automaticky by mohl být k jídlu na stole džbán s vodou a skleničky…
Voda z kohoutku samozřejmě zadarmo není, nicméně vzhledem k tomu, že množství, které hosté vypijí, se v ostatní spotřebě pitné vody v restauraci ztratí , jde spíše o slovíčkaření. Zvýšené náklady na pitnou vodu po zavedení vody k jídlu zdarma by si v restauraci opravdu nikdo nevšiml - ten důvod proč není voda z kohoutku běžným zvykem není ani zákon, ani náklady na vodné a stočné.
Prostě je i v ČR dost lidí, kteří by raději zaplatili za jídlo o něco více a užili si ho s pocitem, že je o ně dobře postaráno. A nemyslím, že by byl problém upozorňovat na podniky, kde to pochopili a snaží se těmto hostům vyjít vstříc.

Kytka, 21. 1. 2009 – 11:23 #

Vítám tuto diskusi, domnívám se, že je to velká příleřitost k vzájemné kultivaci. Jsem přesvědčena, že zákazník ocení, když vidí, že zájmem podniku je skutečně spokojený host. Naopak vítá, když se od hosta dozví, co by mohl ještě zlepšit. S takovou atmosférou jsem se setkala v České Lípě v penzionu “U Hrabala” (viz moje hodnocení/. Skutečně smekám před příkladným přístupem k zákazníkům.

Alena Kalašová, 21. 1. 2009 – 12:23 #

>>kytka>> ja si radsi zaplatim jen za to, co budu zadat. susenka ke kave samozrejme potesi, ale je to nadstandard a nebudu rozhodne nikde uverejnovat negativni reference na restauraci, kde mi susenku ke kave nedaj.

ad slovickareni - ano, to je v pravnicke oblasti beznou praxi.

mimochodem, co je teda cilem tohoto webu?
motivovat lidi k ekologickemu smysleni?

sarkalina, 21. 1. 2009 – 21:58 #

Cílem tohoto webu je motivovat k ekologickému myšlení, ale možná až v druhém plánu. V prvním je pomoci dosažení stejného standartu, který je běžný všude v civilizovaném světě. To znamená, že se pije hlavně obyčejná voda z kohoutku jak doma, tak v restauracích a pokud si člověk chce dát balenou vodu, tak si jí dává, ale jen okrajově.
Je mi jasné, že odpůrce tohoto přístupu nepřesvědčí nic, stejně jako ty, kteří čtou tyto stránky, nepřesvědčí vaše argumenty. Bod protnutí názorů leží v nekonečnu.
Moje doporučení: založte si stránky odpůrců vody z kohoutku, několik věrných čtenářů “seženete” i v místní diskusi.

Kunová, 21. 1. 2009 – 22:19 #

sarkalina: Ale podle vámi popisované logiky zákona by vás sušenka ke kafi potěšit neměla, protože není uvedená na jídelním lístku a tedy je podle vás nezákonná. A těšit se nezákonným jednáním není hezké.
Voda z kohoutku pro restauraci zdarma není otázka právnická a tak zde slovíčkaření podle mě není nutné. Nikomu se nechce vypisovat sklenice vody z kohoutku v pořizovací ceně 0,000x Kč.
Placení jen za to, co žádám: To je přesně to, o co mi jde. Proč mám při objednávce nealka v restauraci platit marži v řádu stovek procent, protože někdo jiný si dal levné jídlo a podnik si to na mém džusu nebo vodě kompenzuje? To opravdu radši zaplatím jídlo v takové ceně, aby na něm ten podnik rozumně vydělal a nemusel mě za každou cenu tlačit do konzumace balené vody…

Kytka, 22. 1. 2009 – 7:07 #

Zdravím všechny diskutující a dovolím si také připomínku.
Kampaň za pití kohoutkové vody a snížení konzumace vody balené považuji za velmi prospěšnou. Balení a distribuce vody je obecně nesmyslně neekologická, z hlediska konzumenta časově a ekonomicky nevýhodná a zdravotně či hygienicky neopodstatněná (tedy v našich civilizovaných podmínkách). K takové kampani se ráda připojím, i když si uvědomuji, že například výrobci a distributoři (a potažmo i jejich zaměstnanci) nebudou s námi souhlasit. Zahájí ještě masivnější a tupější reklamní kampaň na podporu prodeje svých výrobků. Koneckonců v rámci zákonných podmínek mají na to právo.
Co se týče restaurací, tam jde především o vztah poskytovatele služby a klienta. Je-li na nápojovém lístku nebo jinde viditelně uvedeno, že restaurace podává vodu z kohoutku, tak ji samozřejmě podávat musí. Není- li toto uvedeno a přesto vodu automaticky přinesou, považuji to za pozornost podniku (i když v konečném výsledku bude tato pozornost zohledněna v ceně dalších smluvně poskytovaných služeb). Pokud mi na požádání vodu z kohoutku přinese číšník, budu to považovat za profesionální přístup k zákazníkovi nebo za milou laskavost. A tak to také ocením v rámci spropitného. Pokud vodu nedostanu, nemohu dělat vůbec nic. S poskytovatelem služby jsem se na tom nedomluvil a tudíž na ni nemám nárok. Ani se necítím být povolaná takový podnik veřejně hodnotit pětkou. Sama bych byla velmi nerada, kdyby mě veřejně někdo známkoval za to, že jsem třeba v rámci pracovního jednání, konference, rautu, či soukromé návštěvy u přátel neodmítla podanou balenou vodu a netrvala zarputile na vodě z kohoutku.
Omlouvám se za příliš dlouhý příspěvek

Anna Lhotská, 22. 1. 2009 – 8:26 #

kytka>> nastesti existuje pravo volby a vy se muzete jit napojit tam, kde x-procentni marzi mit nebudou
kunova>> nejsem odpurce kohoutkove vody, nybrz zpusobu, jakym se tuto pseudoosvetu snazite sirit.
co mate na mysli civilizovanym svetem? zevseobecnujete tu par svejch zkusenosti na celou evropu a ameriku? hm, velmi objektivni tvrzeni.
anna lhotska>> dlouhe prispevky, ktere maji hlavu a patu (coz je vas pripad), jsou tu vitany .-]

sarkalina, 22. 1. 2009 – 14:00 #

sarkalina: Naprosto souhlasím s tím právem volby a jsem rád, že existují stránky, na kterých se dozvím, kde se svou volbou uspěju a kde ne a nemusím to všude testovat osobně.

Kytka, 23. 1. 2009 – 22:24 #

Anna Lhotská: s vaším příspěvkem tady asi většina lidí souhlasí. Až na pár drobností .Domnívám se, že článek pana Kukala posunul systém známkování restaurací z roviny hravé a bavící do více asertivní. Je to však jeho názor, jeho postup a má na něj nárok. Já osobně se při hodnocení stále chci hlavně dobře pobavit. Pokud moje oblíbená restaurace nemá s vodou problém, těším se, že bude zveřejněno její dobré hodnocení a tak oceněna snaha o poctivou práci. Téměř ve všech případech totiž platí, že to o restauraci vypovídá mnohem více než jen “dají vodu-nedají vodu”. Myslím, že podobné veřejné hodnocení je v demokratické společnosti zcela na místě. Pokud se někdo rozhodne hodnotit podle předem jasných kritérií mojí práci (dietologické poradenství) a někde zveřejní výsledky, budu naopak ráda a budu to brát jako zpětnou vazbu, která je vždy k nezaplacení.

Kunová, 24. 1. 2009 – 17:19 #

Paní Kunova píše:“ Já osobně se při hodnocení stále chci hlavně dobře pobavit“
Aha, tak to je hra! Hrajete to ale fakt dobře! Ten trik hned na začátku s tou čtyřčlennou rodinou a stovkami PET flašek! Senzorické vlastnosti vody! Vyjádření hygienika! To je fakt dobry! 1:0 pro Vás. Skočila jsem Vám na to jak husa na šišku.
Navrhuji novou hru. Budeme chtít v restauracích topinku s česnekem. Zaregistrujeme si stránku http://www.chlebaprovsechny.cz. Na úvod pojednáme o hladovějících dětech v Africe. Vy byste mohla napsat článek o prospěšnosti česneku na lidské zdraví. Seženeme vyjádření hygienika. Odvoláme se na krásnou tradici vítání hosta chlebem a solí. Pak budeme obcházet restaurace, chtít po nich, aby nám na uvítanou nabízely topču. Argumentovat budeme tím, že přeci v každé restauraci mají chleba i česnek. Nějaký olej tam taky musejí mít a pánev je samozřejmostí. Pojďte se mnou do toho! Ale pššt, nikomu to neříkejte! Bude to k popukání.
No, omlouvám se za ten můj hnusný sarkasmus. Nějak jsem se neuhlídala. Přitom se jindy dokážu docela dobře bavit na cizí účet. I na svůj. Doufám, že se na mě za to nezlobíte a přeji Vám příjemnou zábavu. Máme jí všichni vskutku hodně zapotřebí.

Anna Lhotská, 24. 1. 2009 – 20:21 #

Anna Lhotská: tak znova: myslela jsem to tak, že pokud mi někde vodu odmítnou přinést, nehádám se s nimi, nekřičím na ně, protože vím, že obsluhující slečna nebo pán za to nemůžou (jelikož to mají nařízeno od svého šéfa). Někdy je mi jich i trochu líto, stalo se mi i to, že jeden z nich řekl, že pokud by to bylo na něm, on by s tím problém neměl, ale zkrátka nesmí. Takže se jen optám na důvod a zdůvodnění jsou opravdu zábavná.

Kunová, 24. 1. 2009 – 22:46 #

Ahoj, nešlo by hodnocené restaurace pro přehlednost rozdělit podle měst, nebo okresů?

Klára, 25. 1. 2009 – 18:43 #

Kunová: Děkuji za vysvětlení. Teď už rozumím a souhlasím. Kdyby byl tento Váš postoj jasně formulován v úvodu hodnocení, pochopila bych hned a neprudila bych.

Anna Lhotská, 25. 1. 2009 – 20:40 #

Klára: Ano, už na tom pracujeme.

Kunová, 25. 1. 2009 – 20:51 #

Když už zmiňujete státy, v USA je voda s citronem zdarma samozřejmostí (v hodnocení by tamní restaurace získaly “2″). Tam si ostatně v restauracích a fastfoodech v drtivé většině lze kelímek dotočit kolikrát chci a to nejen s vodou. Je to dáno nepoměrem prodejní ceny a nákladů, kdy náklady na koncentrát, vodu a provoz jsou několik desítek centů a prodávají jej třeba za $2.00.

Chápu, že kdo si nedá vodu, ten si něco koupí a těch, kteří zůstanou bez pití moc nezůstane, ale jsem také zastáncem vody zdarma.

miki, 26. 1. 2009 – 12:06 #

Bože! Srovnávat tady topinku s česnekem se sklenicí vody je trochu moc, ne? Voda, jakožto ta nejnezbytnější tekutina, a sklenice vody zadarmo, to by měla být základní slušnost a až etické vyjádření světonázoru. Bohužel to tak ale není a já si dávám většinou pivo, páč jsem student a na třetinku vody v lahvi nemám…:(

Víťa, 26. 1. 2009 – 18:20 #

Víťa:Máte naprostou pravdu. Příklad s topinkou je čistá demagogie, navíc jsem ji použila záměrně s cílem provokovat. Abych se vyjádřila přesně: Já chci také, aby byla voda v restauracích samozřejmostí. Ale domnívám se, že musíme hrát trochu fér. Argument, že chci vodu kvůli těm mrtvým na silnicích (viz článek Z. Kukala) je stejně tak „vskutku originální“ jako odpověď „Vodu nedáváme, protože jsme restaurace“ (viz hodnocení restaurací). Nemůžeme se divit, že s námi pak číšník jedná jako s blbcem (viz hodnocení), když my s ním taky tak trochu. Uvést hodnocení konkrétní restaurace tvrzením:“Tradiční nepříjemná pražská servírka…“ budí dojem předpojatosti. Ne všechny servírky v Praze jsou takové, a když tak, i jinde se najde nějaká nepříjemná, ale hlavně, nač si dělat nepřítele předem. Vůbec kritizovat konkrétní restauraci uvedenou jménem, adresou a telefonem a pak se v rámci internetové anonymity schovat za alias. Právo na to jistě máme, ale je to tak úplně fér? Objednat si nejdříve drahé víno a vodu a pak to změnit na pivo můžeme my považovat za didaktické působení. Číšník si ovšem může myslet, že jenom nevíme, co chceme, a že s tou vodou to bude asi také tak. Chci pít v restauraci vodu, ale jsem chudý student, tak piji pivo. No to je jasná výhra restauratérské taktiky. Tak do té hospody příště nechoďte. Uspořádejte vodní večírek pro kamarády třeba na koleji a přesvědčte je, aby s Vámi chodili tam, kde vodu dávají. Budete-li mít jasné a pádné argumenty, jistě se Vám to povede.
Dožadovat se přístupu k baru je neomalenost, a nestěžujme si, že číšník je proto arogantní. Courat se celý večer po lokále s plnou sklenicí vody je možná podle nás výchovné, ale ten uhoněný číšník na place plném lidí (který navíc za nic nemůže) to právem bere jako provokaci. A provokace to je, i když provedena mile a s úsměvem. Osobně si myslím, že toto jednání ho ke vstřícnosti donést příštímu hostu ochotně vodu nepřivede. Čili taktika spíše neproduktivní.
Takže, chtějme vodu, kultivujme restaurace, máme na to plné právo. Jen při té kultivaci nezapomeňme sami na sebe.
S autorkou těchto stránek jsme si to, jak doufám, už vysvětlily. Tak snad je vše v pořádku.

Anna Lhotská, 27. 1. 2009 – 8:41 #

navrhuji mapu hospod, kde jiz jsou vychovani k vode kouhoutkovce. zde zaklad: kavarna Sedme nebe (vedle kavarny SAvoy, ulici nevim), restaurace U Bileho lva - belohorska.

jana vlkova, 27. 1. 2009 – 15:59 #

Jana Vlková : myslím, že na tom tady celou dobu pracujeme. Rozklikněte tabulku, je jich tam plno. Na grafickém zpracování (mapa) se už pracuje.

Kunová, 28. 1. 2009 – 20:21 #

Jana Vlková: Nápad s mapou hospod, kde podávají kohoutkovou vodu, se mi moc líbí. Dá se tak šance i těm restauracím, kde to dělají, jenom je zatím nikdo nehodnotil. A možná se dobrovolně připojí i další, protože být na mapě, by pro ně mohla být dobrá propagace.

Anna Lhotská, 29. 1. 2009 – 9:32 #

Teď o víkendu jsem byl v Helsinkách. Ve všech restauracích byla buď “normal water” v karafách na stole, nebo ji na požádání přinesli. Ovšem nosili ji vždy s kostkami ledu, takže jsem musel prosit o to, aby tam led nedávali, byl jsem totiž dost nastydlý. Abych jim nekřivdil, nastydlý jsem už přiletěl.
Od místních jsme zjistitili, že toto je nejen běžný standard, ale fakticky povinná záležitost. Dokonce až tak, že si můžete sednout do restaurace/kavárny, a popíjet jenom tu vodu zdarma, a přitom pracovat s notebookem (všude tam je alespoň 50 free hotspotů na jednom místě - úžasné!), a nikdo si nedovolí vás byť i náznakem vyhánět.
Jasné je, že to bude stát mnoho výchovné práce, i v tom Finsku asi nebyla čepovaná voda na stole odjakživa. Ale možná se mýlím.

vladimír, 29. 1. 2009 – 15:03 #

dobrý den,
zase jsem nakoukl do této diskuze, již jednou jsem příspěvek psal, do http://www.rozumnehubnuti.cz; jen pro upřesnění, patřím do tábora -vodařů zdarma:) zkušenosti jsem, jak jinak nabral v zahraničí, konkrétně jsem žil několik let v UK, kde je nejen voda v restauraci zadarmo automaticky, ale hlavně jde o přístup a myšlení obsluhy/provozovatele/majitele. U nás se mi zdá je přístup obsluhy stále ve stylu “nová doba - host vyhazuje vrchniho!”, tedy jak si někdo dovoluje o něco takového požádat, co víc dokonce na tom trvat, nebo si stěžovat-taková nehoráznost, host aby na něco upozornil! většina “minerálkové” generace by se cítila extrémně trapně si o něco takového říct-přitom by se mělo jednat o samozřejmost! A provozovatelé si u nás pořád stálého zákazníka neváží, proč by taky? nelíbí se mu co nabízím, ať sem příště neleze…bohužel velmi častá realita. Jak to změnit? snad jen výchovou a osvětou - ti lhostejní a nepříspsůobiví ať zkrachujou.. a ti úspěšní ať jsou hodnoceni na skvělém webu jako je například tento - velmi paní Kunové fandím! Koneckonců argumenty opozičního tábora jsou jako argumenty českého úředníka, všude se jen hledá jak co nelze (nikdy ne naopak!) dle zákona, nebo na co má zákazník a nemá právo dle jíd. lístku a podobně - jde přeci o úplně něco jiného - o přístup a ochotu vyhovět normálnímu, nijak nekonfliktnímu požadavku —-vodě z KOHOUTKU— a kdo toto nepochopil, nepochopí nikdy.

Štěpán, 29. 1. 2009 – 16:56 #

Zdravím všechny diskutující:
Dovolila bych si navrhnout toto: Uveřejnit a aktualizovat mapu restaurací, kde nabízejí kohoutkovou vodu. Pro zápis do takové mapy by byla brána v potaz pouze kladná hodnocení. Zároveň by restaurace, která vodu nabízí automaticky, mohla požádat o zápis sama a nemusela by čekat na hodnocení hosta. Při návštěvě restaurace, kde - co se vody týče - je host spokojen, zeptal bych se, zda souhlasí s uvedením kladného hodnocení a zápisem do mapy. Pokud se k tomu staví kladně, navrhnu hned, že by se mohli zaregistrovat sami. Osvícený podnik by měl pochopit, že se tím dostane do společnosti těch “lepších” restaurací, a že je to reklama zadarmo.
Tam, kde mi vodu odmítnou, nemá cenu dělat osvětovou přednášku. Mají tu hospodu pro profit a ekologie jde stranou. Předpisy budou také znát, tak budou vědět, že jim sice nikdo nic nezakazuje, ale také přímo nepřikazuje. Zacilme se na to, co je jejich priorita. Poukažme slušnou formou, co z toho budou mít. Prostě my vodu, oni reklamu zadarmo. Třeba takto:
„Dobrý večer, rádi bychom u Vás povečeřeli a dali si lahvinku vína. Je možné k ní dostat džbánek vody? Ne. To máme smůlu, to musíme zajít do restaurace XY ze seznamu tapwaterfree restaurací. Škoda, že kvůli vodě musíme oželet ty Vaše šťavnaté steaky“ . Zvednout se a odejít. Aktivnější z nás mohou nechat na stole třeba papírek s odkazem na mapu restaurací a popisem, o co jde.
Přímo v oné mapě, by pak byly zaneseny jak kladné reference hostů, tak „dobrovolné „ zápisy restaurací. Zápis restaurace by byl ohodnocen vyšší prioritou (třeba graficky).
Pozitivum vidím v tom, že takto bude restaurace vtažena do hry a bude ji moci ovlivňovat.
Negativem je, že by to mohly restaurace zneužít pro svoji neoprávněnou kladnou reklamu. To ovšem v současnem stavu mohou také, anonymním kladným hodnocením své restaurace. Co je ale ještě horší, mohou zdrcující kritikou zcela anonymně podkuřovat své konkurenci.
Jakákoliv kritika tohoto návrhu nebo přímo mne je vítána. Mohla jsem nechtíc opomenout nějakou závažnou skutečnost či nepřekonatelnou překážku. A prosím uvědomme si, že nejsme žízniví na poušti, ale hosté restaurací a že jsme namnoze na tom lépe než ti číšníci či servírky.

Anna Lhotská, 29. 1. 2009 – 19:15 #

Štěpán: to je ale náhodička! Včera (29.1.) jsem byla v Lehké hlavě, zkušenost úplně stejná, jídlo výborné, ale dostali jsme “Pí” vodu ve sklenici 0,3 cena této sklenice byla 20 kč. Pro mě velké zklamání, byla jsem si na 90 % jistá, že tady to bude bez problémů a těšila jsem se, že po sérii pětek budu moci dát jedno dobré hodnocení. Dnes otevřu seznam příspěvků ke schválení a tam je hodnocení od vás ! Takže máme shodné hodnocení od dvou nezávislých hodnotitelů. Tyto případy bychom chtěli také v budoucnu zohlednit (v rámci objektivity).

Kunová, 30. 1. 2009 – 9:50 #

Kunová: Paní doktorko, chtěla bych se Vás zeptat, zda, a případně jak moc aktivně jste měla možnost ovlivňovat test Mladé Fronty dnes z 11.12.2008 (viz.článek)
http://ekonomika.idnes.cz/test-nekteri-restaurateri-odmitaji-servirovat-vodu-z-kohoutku-pwr-/test.asp?c=A081211_103558_test_vem
Trochu mě zarazilo, že Vaše hodnocení restaurace Pizzeria di Carlo (z 3.12.2008), uvedeno na vašich stránkách, se doslovně shoduje s hodnocením této restaurace, uvedeným v „nezávislém“ testu MF Dnes, a v obou případech zní následovně: „O vodu jsme požádali až poté, co jsme nejdříve na zahřátí vypili čaj a objednali jídlo. Pizza byla dobrá, ale slaná, takže by se bývala voda opravdu hodila. Nicméně majitel to prý zakázal.“ (Jedná se o „pětkovou“ restauraci).
Takže, buď oni od Vás opisovali, nebo jste se toho testu aktivně zúčastnila. Pokud platí druhý případ, tak bych se chtěla zeptat, proč jste těm redaktorům neobjasnila, že ve Vašem hodnocení se vyskytují i ty „jedničkové“ restaurace. A ptám se: Říci na rovinu, že existují restaurace, kde Vám automaticky přinesou vodu z kohoutku, by ubralo onomu článku na údernosti?
Zajímavý je případ restaurace Oliva (Praha 2, Plavecká). U Vás již 26.4.2008 za „jedna“. V testu MF z 11.12.2008 za dvě.
Prosím, já na Vás neutočím a z ničeho Vás neobviňuji. Já jenom, jako myslící občan, si chci udělat ve věci jasno. Jsem informační specialista a vyhledávat a hodnotit informace je můj denní chleba. Tak bych si chtěla z tohoto případu odnést pro svoji profesi onu zpětnou vazbu, o které jste v reakci na můj diskusní příspěvek zde psala.
Předem děkuji za Vaši odpověď

Anna Lhotská, 6. 2. 2009 – 9:31 #

Je úplně v pořádku, že se ptáte, já s tím nemám nejmenší problém. Test MF jsme připravovali společně, na základě již existující ankety na původních stránkách. S paní redaktorkou Večerkovou spolupracujeme na hodnocení - testech různých výrobků (test jogurtů, dětských cereálií apod , které já vždy hodnotím z hlediska vhodnosti pro výživu). MF tedy přejala náš systém známkování restaurací a vyslala skupiny hodnotitelů do různých podniků. Já jsem tedy byla v jedné skupince jako hodnotitel . Hodnocení Di Carlo jsem tedy tedy dělala těsně předtím než test MF vyšel (19.12.08) a zároveň jsem ho dala na stránky. Stejné to bylo v případě restaurace La Bodega. Ostatní restaurace hodnotili redaktoří MF. Restaurace Oliva má na našich stránkách za 1, ale je tam jasně uvedeno , že to odráží současný stav (do restaurace chodíme poměrně často a nyní nám už nosí vodu aktivně sami od sebe). Pro test MF však tuto restauraci navštívil někdo jiný z redaktorů MF.
Tištěný článek MF vypadal trochu jinak než na webu, bylo z něj jasné, že jsem na testu spolupracovala.
Doufám, že jsem podala vysvětlení na vaše dotazy.
JInak: k vašemu předchozímu komentáři musím říci, že řada z návrhů, které jste měla, již v koncepci webu existuje od samého počátku. Všechno s sebou nese pár drobných problémů: například vymyslet český ekvivalent pro “tapwater-fiendly”, vygrafičit logo,…., udělat systém hodnocení spravedlivější na základě stanovení validity hodnocení (čím více hodnotitelů tím lépe apod.)
Takže věci řešíme postupně, spousta vylepšení je již připravena a brzy bude spuštěna. Jistě chápete , že vše stojí nějaký čas a finance, což je v pořádku , s tím se počítalo, ale prosím o trochu trpělivosti.

Kunová, 6. 2. 2009 – 10:32 #

Kunová:Paní doktorko, jsem ráda, že se vše vyjasnilo. Myslím si ovšem pořád, že kdyby v onom článku MF byla informace o Vaši kooperaci uvedena, bylo by to poctivější. Nechci zacházet do detailů, ale domnívám se, že to dost ovlivňuje postoj čtenáře.
Vlastně je to celé o tom, co se píše a nepíše. Píšete, že „ řada z návrhů, které jste měla, již v koncepci webu existuje od samého počátku“. To je jistě možné, ale já se ptám, jak to mohu vědět? To, co zde vidím, je hodnocení restaurací jak těch „dobrých“ tak „špatných“ na jedné hromadě. Několik článků a stanovisek, ale chybí aspoň náznak koncepce.
Opravdu Vám držím palce a slibuji, že budu trpělivá. Ale připojit se mohu až ve chvíli, kdy si budu jista, že táhneme za jeden provaz. Tak mi to prosím k těm ostatním článkům na Vašich stránkách napište.
A ještě si skromně dovolím návrh. V úvodu k hodnocení je napsáno, že hodnocení je platné pouze v případě, že voda je žádaná k jídlu. Prosím, apelujte na hodnotitele, aby toto dodržovali, a aby místo nemístných útoků (omlouvám se těm, kteří to nedělají) ve slovním hodnocení uváděli právě tuto podmínku. A aby se komentář k hodnocení týkal opravdu tématu, tedy vody, a ne chamtivosti personálu, či kyselosti obličeje servírky. Ony ty útoky by mohly v budoucnu být dost velkou překážkou při zapojování restaurací do projektu.
Diskuse je fajn věc, tříbí se v ní názory a stanoviska. Je mi ctí, zapojit se do konstruktivní diskuse.
Děkuji za pochopení

Anna Lhotská, 6. 2. 2009 – 12:05 #

Anna L. : Nechápu úplně přesně, jaký je rozdíl, jestli restauraci hodnotí redaktor MF nebo já, když je to podle stejných kritérií. Znovu opakuji, že z článku v tištěné MF to bylo jasné.
Vždy se hodnotí jen voda k jídlu. Často se před zveřejněním hodnocení ještě opakovaně dotazuji - pokud to není zcela jasné.
K poznámkám hodnotitelů : měly by se týkat vody, ničeho jinéhgo, ale zase nechci dělat cenzuru - tam je pak problém co ještě ano, a co už nikoli…

Kunová, 6. 2. 2009 – 22:20 #

Dobrý den,
Ad1.
Použiji příkladu testu termosek zde:
http://ekonomika.idnes.cz/test-mf-dnes-odhalil-toxicke-latky-v-termoskach-frh-/test.asp?c=A090205_131846_test_ven
Zde je jasné, že odhalit toxické látky v termoskách může pouze odborník. Také je jasné, že účelem testu není hodnotit všechny termosky. Účelem je sdělení, že na trhu existují výrobky, které mohou být toxické a spotřebitel (který si nemůže vyrobit vlastní termosku a je odkázán na obchod) by měl, nebo mohl, při nákupu termosky zohledňovat toto poměrně závažné kritérium.
V testu s vodou v restauracích jde o nenárokový požadavek – O OCHOTU, o veřejný průzkum, o statistiku. Spotřebitel, který se chce napít vody z kohoutku, není odkázán na restaurace. Může tak učinit doma, v práci,….atd. V tom případě mě, jako čtenáře, ne už testu ale statistického průzkumu, zajímá, jakým způsobem byly restaurace vybírány. Redaktoři vzali seznam restaurací a zapíchli tužku do 18 položek v seznamu? Nebo si řekli:“Hele, Franto, až půjdeš večer do hospody, zeptej se, jak je to tam s vodou?“ Nebo zda Vám, jako člověku, který se problémem zabývá delší dobu, určili oni restaurace, které máte hodnotit? Nebo zda jste měla ve výběru restaurací volnou ruku? Jako zkušený hodnotitel jste již ovlivněna a můžete (samozřejmě nechtíc) výsledek této statistiky také ovlivnit. Proto je pro mne důležité vědět, jak byla stanovena kritéria a jak byly výsledky získány.
Omlouvám se, tištěnou MF, jsem zatím nečetla, ale zítra si ji vyhledám v archivu.
Ad 2. Věřím, že se před uveřejněním hodnocení dotazujete na podmínky za jakých proběhlo, ale nezávislý čtenář to netuší.A vy sama, až bude z tohoto průzkumu vyvozovat výsledky, si to nebudete pamatovat.
Ad3.Vy jste autor podmínek hodnocení a můžete stanovit podmínky pro restaurace, ale také pro hodnotitele. Pokud budou jasně formulovány, mate právo odmítnout hodnocení, které jim neodpovídá. Chápu, že těch hodnocení bude přibývat pomaleji, ale ty co zbudou budou relevantní.
Zdravím

Anonymní, 8. 2. 2009 – 20:31 #

Omlouvám se moc, samozřejmě, že ten anonym jsem já.

Anna Lhotská, 8. 2. 2009 – 20:33 #

Dobrý den, přečetla jsem si všechny články v tištěné verzi MF z 12.12.2008. V protokolu testu jsem našla, že redaktoři MF náhodně vybrali 18 restaurací. Také je tam Vaše škála hodnocení, ale nikde není uvedeno, že jste na testu participovala. Pouze v anketě k tématu je otištěn Váš zcela nezávislý názor, jakožto lékařky, odbornice na výživu. Pokud se pletu, prosím, nasměrujte mě, kde hledat.
Jinak, samozřejmě chápu, že toto je spíše otázka na MF. Jen jsem chtěla doplnit svůj předchozí příspěvek.

Anna Lhotská, 9. 2. 2009 – 13:57 #

Po velmi pečlivém prostudování těchto stránek, dalších dostupných informací a diskusi (děkuji, že mi byla umožněna) jsem usoudila, že Vaše stránky jsou profesně nepoužitelné. Nemohu je s klidným svědomím nabízet uživatelům mých informačních služeb jako relevantní zdroj informací. Což je myslím škoda pro obě strany.
Bohužel, musím konstatovat, že se při troše dobré vůle tímto postupem doberete nakonec i k těm výše zmíněným topinkám s česnekem. Osobně dávám od tohoto ”projektu“ ruce pryč.
Zdravím

Anna Lhotská, 10. 2. 2009 – 11:32 #

To by mě zajímalo, kam chodíte do restaurací, že vám jídlo připadá tak levné. Nebo kolik je váš měsíční plat … Pro mě nechat 500 Kč za večeři pro dva není žádná legrace. A to není nic luxusního a k pití pivo nebo po sklence vína.

Mara, 10. 2. 2009 – 15:06 #

Anna Lhotská: Sleduji tuto diskusi od května 2008, když se rozvinula na stránkách http://www.rozumnehubnuti.cz a to zcela spontánně. Určitě nevznikla pro komerční využití specialisty na informatiku, ale z řady dobrých důvodů. Například jsem nebyla potěšena, když můj spolužák žijící a pracující v Kanadě, navštívil loni po 14 letech Prahu, se podivil, že se k jídlu nepodává automaticky voda. A stačí tak málo, jen trocha dobré vůle, jinde ve světě to jde a v řadě restaurací také. Zatím jsem se sice osobně nesetkala a neochotou, ale nevím co vadí, když si účastníci mezi sebou vymění poznatky. Ty restaurační podniky, které mají zájem na prosperitě by měly samy vyzývat své hosty k tomu, aby jim své připomínky dali. I takové existují a mám pocit, že v 21. století mohou uspět jen s podobným přístupem.
Výše zmíněné “topinky s česnekem” jsem považovala (při Vaší zjevné inteligenci) za exces. Hodně štěstí.

Alena Kalašová, 10. 2. 2009 – 16:33 #

Anna Lhotská: poté, co jsem zjistila, že paní Lhotská dává ruce pryč od našich stránek jsem se chtěla oběsit na prvních záclonách. Už jsem si brala štafle, ale pak jsem si řekla NE! Ještě můžu být užitečná svým obézním pacientům, dětem, rodičům i životnímu prostředí. Život holt není jednoduchý a každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán.

Všichni:
Zdravím všechny čtenáře s vylepšenou tabulkou hodnocených restaurací a možností třídění podle místa, známky, data návštěvy apod. Myslím, že pan webmaster Kahoun provedl kus výborné práce. Těším se na další hodnocení a cenné postřehy všech čtenářů.

Kunová, 11. 2. 2009 – 7:52 #

Kunová:Paní Lhotská tentokrát na Vás neštěkne. Skvělé, pohnulo se to ku předu. Tak se, prosím, nevěšejte. Já možná časem odvolám ty topinky.

Anna Lhotská, 12. 2. 2009 – 10:10 #

Zase jsem nakoukl a vypadá to tady jako “one-women show - Anna Lhotská v hlavní roli” a skoro už jsem si oddych, když to málem vzdala, ale z dnešního minipříspěvku to vypadá, že ne tak docela…holt někdo má potřebu obsáhle analyzovat a hledat pravidla, tam kde to vůbec není potřeba: co je PROBOHA TAK ZVLÁŠTNÍHO na náhodném testování a známkování restaurací voda/nevoda čtenáři?! Jasně že nic.
Líbí se mi pokrok a přehlednější zpracování hodnocených restaurací a velmi oceňuji vyjádření hodnotitelů včetně “kyselých obličejů” personálu, protože i toto patří k atmosféře při servírování/zamítnutí vody. Je pak na majiteli aby si personál dobře vybral a zaškolil. Volba je přeci vždy na nás:)

Štěpán, 12. 2. 2009 – 17:50 #

Ad. 1
Ježíši, tak to tedy fakt sorry. Mrzí mě, že jsem v záchvatu páchání dobra úplně zapomněla, že veřejně hodnotit a kritizovat se smí pouze restaurace. Nelynčujte mě za to. Budiž mi, prosím, přičteno k dobru, že to dělám osobně, s odkrytou identitou, a v prostoru, kde je oponent přítomen a může se účinně bránit. Nemám žádnou možnost (a ani nechci) upírat Vám slovo v diskusi. Naopak, Dr. Kunová má možnost moje příspěvky smazat a já nemůžu říct ano popel, protože toto je její prostor a ona je tady šéf. Není mojí vinou, že ostatní diskutující zmlkli.
Ad.2
Na ”náhodném“ testování je zvláštní ”náhodné“ testování. Nehodlám to dále rozebírat, použiji okřídlená slova z Vašeho předchozího příspěvku: „A kdo nepochopil, nepochopí nikdy“
Ad3. Pokud oceňujete hodnocení kyselosti obličeje servírek, tak tedy pojďme hodnotit také kyselost obličeje hodnotitelů.
Ad4.
Pokrok v hodnocení oceňuji kladně. Pořád mi ovšem chybí nástin další koncepce. Mám-li hodnotit, musím vědět jak bude s mým hodnocením dále naloženo. MUSÍM ZNÁT ÚČEL A CÍL. (Tedy já jo, Vy pravděpodobně ne). Můj cíl je dospět k tomu, aby byla v restauracích kohoutková voda dávaná. A to nejen mě (když si ji vynutím), ale všem ostatním.

Anna Lhotská, 13. 2. 2009 – 8:28 #

Anna Lhotská: Mazat komentáře diskutujících by bylo skutečně pod úroveň a nikdy to dělat nebudu (pokud to nebudou vulgarismy apod.)
Výběr restaurací: Na těchto stránkách je to jednoduché. Člověk jde do restaurace na jídlo a při té příležitosti se prostě zeptá, zda mu přinesou k jídlu obyčejnou vodu. Jídlo si sám zaplatí a rozhodne se , zda do této restaurace zavítá i příště .”Vodní” položka je jen jednou z položek při rozhodování. A to je celé!
V případě MF to bylo tak, aby byly testované restaurace dražší a levnější, v Praze a mimo Prahu. Žádný jiný klíč k výběru nikoho nenapadl a asi ani neexistuje.
Jsem přesvědčena, že těm restauracím, kde vodu nedají, je nějaké hodnocení na nějakých stránkách u zadní části těla.
A teď ke koncepci:
1. stránky dělám po večerech a víkendech
2. náklady na jejich zprovoznění a rozvoj platím já
3. od minulého týdne mám na stole návrh, který web posune opravdu hodně dopředu
4. to že je plno věcí potřeba předělat, dodělat, apod vím sama nejlíp
5. když se jedna kostka ze skládačky pohne, pohne to se vším, takže se to musí překlopit v jeden moment najednou
6. až to bude, nebude to v žádném případě jen kvůli tomu, že máte “pořád něco”, ale protože to tak má být a já to tak chci.

Kunová, 13. 2. 2009 – 11:03 #

Kunova: Děkuji za vysvětlení. Teď konečně vím, co jsem potřebovala vědet a zařídím se podle toho. Počkám s hodnocením do doby, než budete mít vše hotovo. Nebo začnu něco nového. Souhlasím se vším, co jste teď napsala, i s tou zadní části. Myslím, že v těch restauracích je nim vaše požadování vody také tam. A je to proto, že že to tak chtějí oni.
Zdravím členy klubu samozvaných arbitrů

Anna Lhotská, 13. 2. 2009 – 12:15 #

AL: To jsem rád, že se aspoň shodnem na cíli: “Můj cíl je dospět k tomu, aby byla v restauracích kohoutková voda dávaná. A to nejen mě (když si ji vynutím), ale všem ostatním.” = 100 % souhlas samozvaný arbitře.. zdá se mi, že Vaše komentáře jsou dosti nevyrovnané, jednou se pro tento “projekt” zcela nadchnete a v příštím příspěvku ho totálně shodíte, trochu to nechápu, což ale není můj problém ale Váš. Tak se tedy podle toho prosím zařiďte a začněte si to svoje hodnocení topinek s česnekem, pokud nemáte zájem o hodnocení podávání kohoutkové vody v českých restaracích.
Zase na druhou stranu je tu aspoň opozice (sice dosti zvláštní, ale nějaká).
Je možné, že mají páni restauratéři naše hodnocení zatím v oněch místech, ale pokud kampaň paní Kunové nabere větších rozměrů (příkladem budiž Velká Británie) tak už jim to třeba jedno nebude - možná je to otázka několika let, ale za snahu to stojí a já jsem velký příznivec tohoto počinu!
Myslím, že jde hlavně o to chtít něco změnit, koho to nebaví, ať se nepřipojuje. Já budu rozhodně v hodnocení restaurací tímto stylem pokračovat a všem svojím přátelům doporučovat restaurace, které servírují vodu zdarma, protože to je něco, co já považuji za správné a je to pro mě důležité.

Štěpán, 13. 2. 2009 – 15:22 #

Moc se mi líbí přístup pí. Vlkové….. “navrhuji mapu hospod, kde jiz jsou vychovani k vode kouhoutkovce. zde zaklad: kavarna Sedme nebe (vedle kavarny SAvoy, ulici nevim), restaurace U Bileho lva - belohorska.”
KDE JSOU VYCHOVÁNI. Této paní bych nedal vodu ani na poušti.

Bourák, 14. 2. 2009 – 1:39 #

Bourák: někteří čtenáři si prostě jen prolétnou stránky a něco plácnou. Celou dobu se tady snažíme vytipovat restaurace, kde s vodou není problém…..
V budoucnu pak můžou být oddělené mapy, ale to musí být pozitivních hodnocení ještě více.

Kunová, 16. 2. 2009 – 10:47 #

Musím se zmínit o vskutku otřesném chování personálu v Pizzerii Einstein, Šmeralova 137/3, 170 00 Praha-Bubeneč.
Obsluha byla arogantní a vodu odmítla přinést s poznámkami o tom, že jsme potížisté.

david, 18. 2. 2009 – 11:59 #

A máme tu další sérií pětek. Zdá se, že paní učitelka žáčkům látku špatně vysvětlila

Kačena, 19. 2. 2009 – 10:51 #

Přidat komentář



© 2008 Vodovoda . A děkujeme za návštěvu!